A tak jsme se nastěhovali k Fi. Do domku jak
vystřiženýho z Adamsnovy rodiny a navíc doopravdy. Fi se totiž jmenuje
Adams. Jak jsme již řekli, je to spíše taková barabizna, ale na tu zimu to bude
stačit. Funguje to tu tak, že místní, co nemají plně obsazený dům si během
zimních měsíců přivydělávají jako rentiéři prázdných pokojů. Takže si
pronajmete pokoj a zbytek domu sdílíte s celou rodinou. Popravdě, jako
sociologický pokus dobrý, ale představa, že by tu člověk takhle žil déle než ty
3 – 4 měsíce nic moc. To je případ našeho druhého spolubydlícího, Errola.
Methven není pouze lyžařskou vesnicí, do které se všichni sjedou pouze na
sezónu, i když se určitě v zimě tak zdvojnásobí. Je to centrum úrodný
roviny Canterbury s jednou kravskou farmou vedle druhý a opodál na to
všechno zíraj ovce, který tu mimochodem byly dříve v převaze. A kde nejsou
zvířata seje se cokoliv, co tu může vyrůst. A tak kromě zmiňovaných sezónních
lyžníků tu všichni na jaře sundaj můndury s logem Mt.Hutt a jdou z vesela
zemědělničit, stejně jako náš Errol. A proč zrovna dům hrůzy? Nu, paní není
zrovna dvakrát pěčlivá domácí puťka a tak i když jinejm lidem jezdí uklízet po
barácích, platí na ní pořekadlo o kovářově kobyle jako na nikoho. Stoletý
pavučiny, prach co tu pamatuje první evropský přistěhovalce a špinavý nádobí ve
skříních připomínající spíše pokusy s více či méně živou kulturou. Ale na
druhou stranu, jsme pod střechou a to že se topí pouze v obýváku krbovejma
kamnama, to je takovej zélandskej standart. Zbytek se dohání přenosnými
přímotopy nebo aspoň vyhřívací podložkou v posteli, jako je tomu
v našem pokoji. A tak to je spíš o tom, že když člověk vytáhne něco ze
skříně v kuchyni, je dobrý to dvakrát prohlídnout a pak pro jistotu umejt.
To by ale jako popis bydlení už mohlo stačit. Spíš se vrhnem na to co tu
vlastně děláme.
Dorazili jsme v úterý a tak ve středu ještě
dovybalujeme krámy z auta. Celkově děláme takovou revizi všeho, co jsme
s ním dostali a některý nahnilý věci rovnou míří do popelnice, třeba jako porlorozpadlý
kempovací křesílka. Sušíme stan a větráme Putchiho co se dá. Obhlížíme okolí a
mimo jiné u jedné zapadlé dílny nacházíme krásný čtyřkolový krasavce, tak
ejhle, i tady mají ke starým krámům vztah. Další dny trávíme samostudiem k
Induction programu, což je věc která bude následovat. V neděli navečer
bychom totiž měli podepsat smlouvy a následující týden budeme trávit
přednáškama o náplni naší práce, o naší firmě, o tom jak všichni spolupracují
se všemi a tak, zkrátka takový uvedení do obrazu jak to tu funguje. A součástí
toho je takový dotázníkový šetření neustále hodnotící jak si zatím stojíme. Ale
součástí toho by mělo být něco lyžování, tak to snad nějak přežijem. A jelikož
na víkend si už můžeme vyzvednout permice, pomalu se chystáme, že po nedlouhý
jarní přestávce zase zkusíme upalovat po sněhu z kopce. Ale nepředbíhejme,
ještě se podíváme do Rakaia Gorge, soutěsky, nebo spíš údolí řeky Rakaia.
Je to takovej velkej kaňon asi dvacet
kilometrů od Methvenu, kterým se odvádí voda z nedalekých hor do moře.
Podle toho to taky vypadá, protože místy i víc jak sto metrů široký koryto je
převážně prázdný a vodní hladina se tu asi pravidelně zvedá v jarním
období tání… teda podzimním, pro nás Evropany. Errol nám pověděl, že by tam
měla být nějaká vycházková trasa a tak jsme se rozhodli to ještě před lyžařským
víkendem prověřit. Nejzajímavější na tom celým je, že ze smíšenýho lesa koukáte
na zasněžený vršky hor a do toho mezi borovicema rostou palmy. Vskutku
neobvyklá směsice. Šlapeme si to tedy po takové pěšině z jedné strany
ohraničené srázem končícím v Rakaia river a z druhé strany ohradníkem od
pastvin. Pás lesa se klikatí kolem břehů, po příkrých stráních i mezi
skalnatými žebry. Postupujeme k vyhlídce, kde testujeme zapujčenou a mírně
tekoucí termosku a užíváme si prázdnoty, která tu z kraje vyzařuje a
kterou narušuje jen vzdálené ovčí stádo. Jenže bohužel večer se pomalu blíží a
tak nakonec otáčíme ještě před opuštěnými uhelnými doly a slibujeme si že se
sem na jaře vrátíme.
A
je tu víkend a první lyžování hlavou dolů. Ráno se ubíráme ztichlou ulicí na
skibus a tak jen dumáme jak to bude vypadat až bude zima v plným proudu.
Z rozjímání nad, v prvních slunečních paprscích pomalu mizící, jinovatkou
nás vytrhává skibus, regulérní autobus, kterým bychom si to měli hasit poprvé na
kopec. Usměvavý řidič nám pomáhá s lyžema do kufrů, platíme 40 dolarů za
zpáteční jízdenku pro oba a uháníme vstříc nejen novýmu dni, ale i prvním
obloukům na jižní polokouli. Nevím jestli jsem už o tom zmínil, ale Methven
leží 319 metrů
nad mořem a spodek lyžařskýho areálu Mount Hutt, který se stává na další skoro
čtyři měsíce naším druhým domovem je 1680 m n.m. Tedy celkem pěkný převýšení na
nějakých 25
kilometrech . Však také jedeme bezmála hodinu a tak se
člověk alespoň stačil probrat. Později budeme tuto ranní cestu užívat spíše
k opačné činnosti, tedy dospávání nocí násilně přerušených ranním
zapípáním budíků. Nahoře nacházíme kancelář lyžařské školy a jdeme se přivítat
s prvními lidmi od fochu, se kterými budeme teď stále v kontaktu.
Usměvaví kluci nám hned dávají skipasy a přejou pěkný poježdění, tak moc
neotálíme a vyrážíme. A jak to vlastně u nás vypadá? Mt Hutt je jeden
z okolních vršků, jehož úbočí tvoří obrovskej kotel a v něm je celý
areál situovanej. Až na část South Face, která je za jeho jihovýchodní hranou.
Tři lanovky stačí obsloužit všechny směry a tak to navíc s tou trochou
sněhu co tu teď zrovna je vypadá jako celkem malý středisko. Pravda, že se následně
v zimě přesvědčíme o opaku. Jakmile padne sníh, je tu opravdu nepřeberně
možností, jak se pustit z kopce dolů. Ctyřsedačka jede od pohledu pomalu a
tak rovnou zkoušíme šestisedačku až na samotný vršek. O dalším ježdění se asi
nemusíme moc rozepisovat, stačí asi napsat, že je to opravdu divný, když se
člověk znovu ocitne v lyžákách v době, kdy se spíš těší na nějaký
letní vejletění za lezením po skalách. Ale zvykáme si. Však se sem ještě
vracíme i v neděli a navečír přichází velká chvíle podepisování smluv a
fasování mundůrů.
No a o tom bude stačit napsat jen tolik, že rozumět
Zélanďanům je trochu oříšek. Všichni tu neskutečně rychle melou, navíc dost
slov má hodně jinou výslovnost a tak se jen snažíme pochytit co nejvíc, co jde.
Konečně se potkáváme i s Markem, Merlinovým známým z lektorskýho
sboru APUL (Asociace profesionálních učitelů lyžování) a tak jsme na to tři a
nutno dodat, že nás Marek v mnoha věcech zachraňuje. Organizační věci,
fasování oblečení a zítra na kopec. Dopoledne nějaká teorie a odpoledne
skloznutí se se zbytkem sestavy. Tým je vskutku mezinárodní. Britové, Američani,
Polka, Francouz, Španěl, par Australanů a tři Češi. Jak později zakoušíme,
česká komunita je tu podstatně větší a je nás tu zhruba šestnáct včetně
některých, kteří zde už žijí na stálo. Ráno už tedy oficielně jako zaměstnanci
míříme na kopec vstříc přednáškám o NZSKI, což je organizace, která spojuje náš
resort ještě s dvěma dalšími, Remarkables a Coronet Peak. Pak samozřejmě
nezbytné Health & Safety, něco co bychom u nás nazvali bezpečnost práce jen
s tím rozdílem, že tady jsou na to přímo ujetý. Když jsme si
v manuálu přečetli, že bychom měli vyplnit formulář, když uvidíme
odloženou lopatu, protože by se mohlo stát, že na ní někdo v nepozornosti
šlápne a může si způsobit zranění, tak jsme málem lehli smíchy pod stůl.
Bohužel tahle přeopatrnost se nese světem jako mor, až má člověk pocit, že se
vše dá vyřešit tabulkou ne nepodobnou těm, co tu mají na záchodech, že si máte
před jejich opuštěním umýt ruce, jako by to nebylo samozřejmostí, kterou
předávájí rodiče svým dětem jako jeden ze základních životních principů, tak
jako mnoho dalších nikde nepsaných, ale zcela jasných věcí jako, že když se
něco vařilo, tak to pálí. Pak jsme ještě prošli všechny budovy, co
v areálu jsou a hotovo. Vyplnit třiceti stránkovej „workbook,“ pětkrát se
včas ukázat na nástupu, podle toho jaké lekce by měly začínat a odstínovat 2
lekce, což je vlastně účastnit se na hodině některého služebně staršího
instruktora, abychom viděli jak to tu dělají. V sobotu máme splněno a
začínáme učit.
O tom jak se tu učí asi netřeba sáhodlouze povídat, ostatně je to práce, na kterou jsme zvyklí z Čech a tak jediná možná trochu překvapivá věc je, že tu moc nelpí na tom, abychom používali výhradně novozélandskou metodiku, ale můžeme postupovat i podle té české. Pravda, že se moc nerozcházíme v základních principech a tak není žádnej velkej problém se adaptovat na místní prostředí.
A tak začíná kolotoč 5 pracovních dnů vždy na čtvrtek a pátek přerušený našimi dny Off, tedy „víkendem.“ A tudíž možností buď vypadnout někam jinam, nebo se podívat k nám nahoru a využít lyžování jen pro vlastní potěšení bez pronásledování klienty. Tento kolorit občas přeruší velký vítr, který nám nadělí zavírací den. Mt. Hutt je totiž jedním z největrnějších areálů a tak se mu občas přezdívá Mt. Shut, právě kvůli uzavírkám pro vichr, který rozhoupe sedačky do neprovozuschopného stavu. Většinou pak probíhá zjišťování, jestli je možno další den otevřít kvůli množství nafoukaného sněhu na silnici a když je vše v pořádku, kolotoč se znovu roztočí, jakoby se nic nedělo.
O tom jak se tu učí asi netřeba sáhodlouze povídat, ostatně je to práce, na kterou jsme zvyklí z Čech a tak jediná možná trochu překvapivá věc je, že tu moc nelpí na tom, abychom používali výhradně novozélandskou metodiku, ale můžeme postupovat i podle té české. Pravda, že se moc nerozcházíme v základních principech a tak není žádnej velkej problém se adaptovat na místní prostředí.
A tak začíná kolotoč 5 pracovních dnů vždy na čtvrtek a pátek přerušený našimi dny Off, tedy „víkendem.“ A tudíž možností buď vypadnout někam jinam, nebo se podívat k nám nahoru a využít lyžování jen pro vlastní potěšení bez pronásledování klienty. Tento kolorit občas přeruší velký vítr, který nám nadělí zavírací den. Mt. Hutt je totiž jedním z největrnějších areálů a tak se mu občas přezdívá Mt. Shut, právě kvůli uzavírkám pro vichr, který rozhoupe sedačky do neprovozuschopného stavu. Většinou pak probíhá zjišťování, jestli je možno další den otevřít kvůli množství nafoukaného sněhu na silnici a když je vše v pořádku, kolotoč se znovu roztočí, jakoby se nic nedělo.
Jeden z prvních volných dnů jsme strávili tam
u nás na pásech, kdy jsme si vyšlápli úbočím na vršek a pak mimo sjezdovky si to
pustili dolů. Byl to takovej seznamovací vejšlap na rozhlídnutí se po okolních
kopcích. A také na nákup se občas musí a to je příležitost vypadnout z té
naší „vesnice“ do většího města Ashburton, nějakých 36 kilometrů směrem
v mořskému pobřeží. Ne, že by to bylo nějak zajímavý zmiňovat, ale když
při procházce parkem na jeho okraji potkáte 60 let starý Austin Morris i
s jeho hrdým prvním majitelem, třiaosmdesátiletým pořád přeci jen vitálním
dědou, tak je to esenciální setkání.
Návštěva Porters v jednom z dalších dní
volna už byla přeci jen výletem do vzdálenějších končin. Naházet všechny krámy
do Puthciho a ráno vyrazit. Je to nějakých 90 kilometrů , ale když
to výjde, zkrátíme si to o dobrých 40. Nu, nevyšlo, silnice z Rakaia Gorge
do Porters Passu je v zimě uzavřena a tak Putchiho netrápíme 25 kilometry po
stěrkový silnici, ale zas aspoň nemineme hornický osady jako Coal Gate a
Springfield, kde jsme úplně náhodou narazili na začínájí hřbitov aut. Porters
nás vítají osmikilometrovou štěrkovou silnicí, ne nepodobnou té naší na
Mt.Hutt. Ale je to přeci jen níž a tudíž netrápíme Putchiho stoupáním do nebes
a to si následně užíváme na pásech až na dvoutisícovej vrchol. Pěkně tam fučí a
tak z původního plánu vyrazit po hřebínku až do vzdálenějšího sedla, ze
kterýho jsme chtěli sjet, zůstává pouze traverz na jeho odvrácené straně a
sjezd až téměř k autu. Ochudili jsme se sice asi o 300 metrů jízdy, ale
vzhledem ke zbytku sjezdu to rozhodně nebyla nějaká velká ujma. A když to člověk
spojí se svačinou s vlastnoručně upečeným chlebem, o který se den předem
postarala Julča, nemá to chybu.
Týdny běží a když je čas, vyrážíme na cesty.
V closed days aspoň někde kolem, protože to nikdy nevíme dřív než
v šest hodin ráno. Je to takový denní kolorit, v šest budíček,
zkontrolovat internetový stránky areálu, jestli je otevřeno, snídaně a na
sedmou na zaměstnaneckej bus, který odjíždí od kanceláře v centru
Methvenu. A když je zavřeno, můžem si ještě dvě hodinky dospat a pak na devátou
do kanceláře na „closed day activity,“ což je většinou nějaká teorie ohledně
lyžování. Taková suchá příprava k výuce. Jednou zaměřeno na komunikaci,
jednou na práci s rovnováhou a teď naposledy třeba na vnímání pohybů
vlastního těla a jak to předat našim klientům, více tu používají oslovení
hostům. To zabere tak hodinku, někdy dvě a máme padla. Takhle jsme se minule
podívali na Methven walkway, procházkovou trasu polma okolo. A tak se pomalu
dostáváme k dění posledních dní. Ještě by se slušelo zmínit, že během
jedné cesty do Ashburtonu jsme se přimotali do největších povodní na Jižním
ostrově za posledních dvacet let. Cestou tam jsme párkrát museli projet
jezery naplavený vody z okolních polí až to chvílemi vypadalo jak
vyhlídková plavba mezi patníky. O to zábavnější byla jízda zpátky, kdy už
stačili tu samou silnici zavřít a museli jsme oklikou. Značení trochu
pokulhávalo a tak jsme se stějně nakonec na tu naši silnici dostali a když už
šla voda i přes přední kapotu, tak jsme radši ani nedýchali. Škoda, že jsme si
zrovna na tuhle cestu s sebou nevzali foťák, abyste i Vy mohli vidět jaký to tu
je, když se živly vzbouří. Však nahoře stačilo nasněžit, že to pomalu dva dny
dávali dohromady a na zvlášť větrnných místech přístupové silnice se navála až
osmimetrová vrstva sněhu.
A tak jsme se dostali až k událostem posledních dní, našemu výletu k Lake Ohau a Tekapo, jak jinak než s lyžema na nohou. Předcházelo tomu udělat na Putchim technickou. Což nebylo tak jednoduchý jak jsme si na začátku mysleli. Neprošlo nám to kvůli pár maličkostem, ale okecat to nešlo. Zlomená klika, špatný silentbloky na motoru a jedna zadní pneumatika. Kdyby byl Putchi jak Modrej, tak by to nebyl takovej problém, ale přeci jen Japonci tam nenechali místa nazbyt ani nářádí se tu neválí na každým rohu a tak nám nezbylo než ho nechat v servisu. Konečnej účet na 800 dolarů nám zlehka vyrazil dech, ale co naplat, nenecháme si tím zkazit vejletnickou náladu a ve středu po práci vyrážíme na cestu.
Lake Ohau je asi 250 kilometrů
vzdálený jezero s poměrně malým areálem co se vleků týče, za to možností
k volnýmu ježdění je mnohonásobně více. Ještě v noci dorážíme do
Twizelu, městečka asi 30
kilometrů vzdáleného od Ohau a kousek od centra uleháme
do pelechu. Ráno dojíždíme krásnou scenérií okolo jezera, v Lake Ohau
Lodge si pujčujeme sněhový řetězy a vyrážíme na asi osmikilometrový stoupání
k parkovišti. A za nedlouho si to už šlapeme zprvu sjezdovkama až dorážíme
na samotnej hřeben. Stoupání svahem pokrytým ledovou krustou nevěstí nic
dobrýho, ale snad to díky expozici vyhlídnutýho svahu bude při sjezdu lepší.
Sváča nahoře, dvou kilometrovej traverz a pak už jen malovat a malovat oblouky
do sněhu. Krusta na Slunku polevila, tak si tak klouzáme svahem, mezi oblouky
se kocháme výhledy na jezero hluboko v údolí pod námi a nakonec opět
dorážíme k Putchimu. Káva na cestu uvařená na parkovišti a pomalu se noříme
zpátky na dno k jezeru. Vrátit řetězy a tradá k Lake Tekapo. Tam
přijíždíme už po setmění a na informacích zjišťujeme jak to vypadá na
Roundhillu a Mt. Dobson. To jsou dvě střediska, do kterých bychom se chtěli
podívat zítra. Sněhu bude víc na Mt. Dobson a tak nějak celkově bychom chtěli
spíš tam, tak se pro něj rozhodujeme a čeká nás ještě asi 40 kilometrů do
Fairlie. A jelikož nám na informacích řekli, že nejezdí žádný skibus na Mt.
Dobson, budeme muset znovu potrápit Putchiho do kopců, což jsme si chtěli
tentokráte odpustit. Nicméně uvidíte později, jak nám tato informace zavaří.
Naskakujeme tedy do auta a nocí si to frčíme do Fairlie, malýho městečka pod
horama. Tradičně parkujeme blízko centra mezi domy v aleji a uleháme plni
očekávání zítřejšího dne na pásech.
Tak
jak to bývá, ráno se budíme a po rychlý snídani vyrážíme, do z průvodce
doporučované půjčovny, opět kvůli řetězům. A ejhle, řetězy už nepůjčují. Navíc
nám ještě sdělí, že skibus jezdí, ale že jsme ho propásli. Zmocňuje se nás
bezmoc, nejen že nemají řetězy, ale navíc ani nevědí, kde by se daly půjčit. A
navíc na to, jak jsou tu všichni usměvavý a fajnovní, někdy až moc, tady máme
opačný dojem, tak radši nebudeme dále otravovat a pádíme ven. Naproti je ještě
benzinka, tak to zkoušíme tam. Tam už je to o trochu lepší a radí nám sportovní
krám přes ulici. Aj sakra, otevírací doba až od 10 hodin. Nu, pobíháním kolem
jsme už nějaký ten čas zabili a tak tu půlhodinku počkáme. Procházíme se po
hlavním bulváru a na desátou jsme zpět. Aj, další zádrhel, nemají naši
velikost, ale ještě nás posílájí do místního pneuservisu. Chlapi prolezli
regály, ale také náš rozměr nenašli a ani přes ulici nemají. A tak si řikáme,
že dnes ty lyže asi oželíme, vymyslíme suchej plán a užijeme si dne jinak.
Vědět, že skibusy přeci jen jezdí, přivstali bychom si a bylo by to vše vpravo
jak se říká, jenže evidentně, dnes není ten správnej den ku lyžování.
Koukáme tedy do atlasu a cestou zpátky
směrem k našemu dočasnýmu domovu nacházíme rezervaci Peel forest, jedno
z posledních míst s dochovaným původím lesním porostem Jižního
ostrova. Tak proč ne, courání se na lyžích vyměníme za courání v lese. Den
je jak obrázek a tak je vlastně, jak ho strávíme, hlavně když to bude venku a
trochu v pohybu. Kousek za Geraldine odbočujeme k Peel forestu a za
nedlouho už parkujeme na jednom z parkovišť na jeho okraji. Nakonec to
není ani tak malej kousek lesa a trávíme tu celý odpoledne. Obešli jsme si asi
deseti kilometrovej okruh a stačili se pokochat lesem, který opravdu
z okolních kopců neznáme. Většinu lesů, co tu vidíte tvoří jehličnaté
stromy vypadající jako druh borovice. Ale tady si to šlapeme smíšeným lesem,
borovice, palmy, buky a k tomu fůra křovin připomínající spíše daleko
teplejší oblasti. Inu přítomnost nedalekého oceánu je evidentní.
A tak jak se setmění připlížilo do kraje a my zas
vyrazili na cestu, abychom nějak rozumně dojeli do Methvenu. Tak i naše
povídání dospělo téměř do dnešních dní a ke svému dočasnému konci. Ještě máme
zhruba měsíc práce před sebou a tak nashromáždíme další zážitky z hor od
nás i doufejme od jinud a podělíme se o ně s Vámi v přístí relaci.
Však se zatím podívejte na ostatní obrázky do galerie a co nevidět budeme zpět
s další náloží.
Žádné komentáře:
Okomentovat